Dag van een kleuterjuf

Nog een week en dan start de zomervakantie. Op school zijn we alles aan het afronden en kijken we uit naar die zes weken vrij. Op de valreep nog even (in een notendop) een kijkje in een dag van een kleuterjuf.

Het is maandagochtend, na weer lekker een paar dagen vrij te zijn geweest, zit ik rond zeven uur op mijn fiets. Nu het al zo vroeg licht is buiten, is dat echt geen straf. Ik kom om kwart over zeven mijn klas binnen, de kring staat al klaar en de knutselwerkjes liggen al klaar op tafel. Ik zet mijn computer aan, bestudeer mijn planning en start met mijn voorbereiding. Die voorbereiding kan bestaan uit wat plaatjes zoeken op het internet of alvast een filmpje bekijken die ik vanmiddag wil laten zien.
Om acht uur is het tijd voor koffie met de collega’s. Nog even weekendverhalen delen en wat zaken afstemmen voordat de kinderen de school binnenkomen.

Goedemorgen

Op onze school beginnen we iedere ochtend in de kring. Op iedere stoel ligt een naamplaatje klaar en er liggen boekjes op de tafel midden in de kring. De kinderen zoeken hun plek, doen hun naamplaatje in het daarvoor bestemde bakje en geven mij een hand. Ik zeg goedemorgen, vraag hoe het gaat of geef een compliment over hun kleding. Sommige ouders hebben wat te melden over hun kind en met anderen maak ik een praatje. Om half negen gaat de bel, vertrekken de ouders en beginnen we.
Samen met de kinderen kijk ik welke dag het is, zingen we een liedje, bespreken we het weer en nemen we de dagplanning door. Ik kies een aantal kinderen voor een weekendverhaal, niet alle 27, want ik merk dat er al een paar op hun stoel beginnen te wiebelen.

Spelen en werken

Het grootste gedeelte van de dag spelen de kleuters. Dit gebeurt in de klas of op het schoolplein, allemaal onder begeleiding van mij. In de klas kunnen zij zelfstandig op het kiesbord kiezen wat zij willen spelen. Soms wordt er een beetje gesjoemeld met het aantal kinderen per activiteit, dus ik moet die banjers goed in de gaten houden. Tijdens het spelen begeleid ik de kinderen die aan het ‘werk’ zijn. Dit betekent dat zij een knutselwerkje of tekening aan het maken zijn.
Tijdens het spelen houd ik me ook bezig met of er bij het wisselen van een activiteit opgeruimd wordt of er niemand op de gang blijft dwalen en grijp ik in als er conflicten zijn of de afspraken in de klas niet nageleefd worden. Daarnaast lees en zing ik veel met de kinderen in de kring en ben ik op een speelse manier bezig met rekenen en taal.

Na schooltijd

Als de kinderen naar huis zijn, begint het derde deel van mijn dag, wat grotendeels bestaat uit administratie en voorbereiding. Soms staan er wat oudergesprekken gepland, soms bel ik even met een logopediste over een leerling of zit ik in een vergadering. Dit kan alleen met de kleuterbouw zijn of met het hele team.
Vaak zit ik achter mijn computer het rooster voor de komende week te maken, verzamel ik de knutselwerkjes of verftekeningen van de kinderen of bereid ik de werkjes en kringmomenten voor de volgende dag(en) voor.
Daarnaast houd ik de ontwikkeling van de leerlingen bij door middel van mijn observaties in te voeren, bespreek ik zaken met collega’s en fiets ik bijna elke dag voldaan weer naar huis. Lekker naar m’n eigen kindje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *