Stress less – vicieuze cirkel

De vicieuze cirkel van slecht slapen, meer koffie drinken dan normaal, je to do-list proberen af te werken, weinig tijd voor jezelf en repeat. Wie kent het niet? Stress less na het lezen van deze blog.

Stress hebben we allemaal wel eens, vooral als er grote veranderingen plaatsvinden in je leven of als je naar een deadline toe werkt. Het hoort er allemaal bij en een beetje stress kan juist ook zorgen voor die ene dosis adrenaline die je nodig hebt om je hoofd erbij te houden en ervoor zorgt dat je die dealine wél haalt. Belangrijk is om stress te leren herkennen bij jezelf en uit die vicieuze cirkel van slechte gewoontes te stappen.

Koffieverslaving

Zoals je op social media al kon lezen, koffie en ik hebben een ongezonde verstandhouding gecreëerd. Ik voel dat ik moe ben. De impact van verhuizen, trouwen, lang weekend weg, werk, kind, schrijven en om mezelf denken leek op het moment niet zo heel groot (koffie en adrenaline hielden mij op de been), maar nu de rust is wedergekeerd, komt de klap binnen.
Nu ik weer tijd vrijmaak voor mezelf kom ik erachter dat het beter kan, ik moet aan mezelf toegeven dat ik slecht slaap. Ik moet aan mezelf toegeven dat ik te veel koffie drink. Ik moet aan mezelf toegeven dat ik te weinig tijd voor mezelf heb vrijgemaakt. Tijd om die vicieuze cirkel te doorbreken!

I want to break free

Herkenning is stap één. Gaat er een tijdje iets anders dan je gewend bent of heb je een onrustig gevoel, (h)erken het. Vaak heb je onbewust allang door dat er iets niet lekker gaat, maar je hersenen nemen graag een loopje met je. Roep jezelf tot halt en bedenk of schrijf op wat je anders wilt.
Onderzoek wat de onderliggende factoren zijn, verschillende kwalen of gevoelens hebben namelijk vaak samenhangende factoren die de kwaal of gevoelens versterken. Probeer niet alles ter gelijk aan te pakken, zoals ik al eerder over gewoontes schreef: kleine stappen zorgen voor betere resultaten.

Slapen is heilig

Beter slapen is voor mij de oplossing voor alle kleine factoren die niet zo fijn zijn op dit moment. Onder die factoren vallen: te veel koffie drinken, sporten overslaan, behoefte aan suiker, slechte eetkeuzes maken, onrustig, het gevoel hebben het overzicht kwijt te zijn, wallen onder mijn ogen en enorm veel behoefte aan tijd voor mezelf.
Slapen is heilig voor mij, voor alle duizend-en-een dingen die ik doe op een dag, is een goede nachtrust een voorwaarde. Mijn leven is uit balans als ik niet goed slaap. Tijd voor meer selfcare de komende tijd. Weer even terug naar een goede mindset.

Meer lezen over persoonlijke ontwikkeling? Misschien zijn deze blogs wat voor jou:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *